Een groep studenten journalistiek van Hogeschool Windesheim is in HANZ van start gegaan met Het vak Media Innovation. De opdracht is een journalistieke start-up te ontwikkelen met als belangrijke vragen: Hoe bereik je jongeren? Hoe kan je geld met kwaliteitsjournalistiek verdienen? Vragen waar niet zomaar antwoorden op te geven zijn. De komende maanden gaan de studenten hierover nadenken. Maar ze gaan vooral veel experimenteren. Innoveren is proberen, struikelen, van richting veranderen. Maar steeds voor ogen houden voor wie je het maakt. “Een ontdekkingsreis naar een innovatieve, journalistieke start-up”, twittert studente Flore van Eerde meteen bij de start.
De studenten hebben de ideale innovatieve werkplek bij Hanz gevonden. Door samen te werken, ideeën te delen met bedrijven als IQMedia en gebruik te maken van het netwerk van Kennispoort hopen de studenten over vijf maanden een journalistieke start-up in de steigers te hebben staan.
Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek gaf de studenten alvast een zet in de goede richting tijdens een workshop. “Start met je eigen ergernissen en neem dat als vertrekpunt voor innovatie. Dat deed Steve Jobs ook!”